2016. január 19., kedd

Blog: Miért nem állunk ki a taxisok mellett? (Uber botrány...)



2016 januárja úgy indult, hogy a taxisok végül belázadtak az Uber applikáció ellen és napokra lezártak pár sávot a Deák Ferenc tér közelében. Amikor a cikket írom, még erősen tart a figyelemfelkeltő blokád, de mivel csak három okot sorolok fel, amiért a magyar lakosság nem állt ki a taxisok mellett - főleg fórumokon támadják a hivatásos sofőröket - így már most megírhatom amit akarok, nem kell kivárnom a történet végét.

Úgy vélem, amiért az átlagos lakost hidegen hagyja a demonstráció és nem állnak ki az éjszaka vámszedői mellett - igaz, sokan meg nappal dolgoznak - az azért van, mert:

a.)
A magyarok szociálisan csak a fotelben érzékenyek, vagy még ott sem.
Ne felejtsük el, hogy ha kell, kutyusos fotókat milyen bőszen osztunk meg a facebook-on, míg ha el kell hagyni a komfortzónának megfelelő lakásunkat és ki kellene vonulnunk esetleg az egészségügy dolgozói mellett, vagy a nyugdíjpénztár tolvajai ellen, akkor már sokkal kevésbé leszünk aktívak. Ráadásul a két további ok árnyalja a magyar lakosság viszonyát a taxisokkal szemben, akiket egyébként sem szoktak éppen pozitív színben felemlegetni, ha egy sör mellett baráti beszélgetésre kerül sor.
Tehát, egyrészt, nem hat meg minket többieket nagyon ez a probléma...

b.)
A magyarok mindig keresik a kiskapukat, svindlerkednek és arra mennek rá, ami az olcsóbb. (A kettő nem ugyanaz.)
A magyar állam pedig hasonló hozzáállásával (khm) pont egy ilyen üzleti tevékenységnek ágyazott meg azzal, hogy kizárva a szabad árverseny lehetőségét, bevezette az egységes tarifát. Csoda, ha jön egy nem feltétlenül jobb és biztonságosabb lehetőség, ami viszont olcsóbb, közel fele a már ismert szolgáltatásnak, és akkor a lakosság bankkártyával és okos telefonnal rendelkező szegmense inkább választja azt, amelyiknek köszönhetően az esti sörözést meg lehet toldani 1-2 plusz korsó sörrel?
Nem csoda!
Sokan már pár forintér szexuális kapcsolatot létesítenének egy kecskével, így nem szabad megütközni azon, hogy egy gombnyomásra érkező haverjárat valahogy jobban érdekli az átlagpolgárt, mint a lutri-taxi. Igen, az Ubernél lehetőséged van arra, hogy ellenőrizd - bizonyos keretek között - aki majd elvisz téged a célig és utólag, ha elégedett vagy, pozitívan véleményezheted is az illetőt. (Persze le is tudod rontani az átlagát és ismerve Uberes vállalkozó ismerőst, vannak személyek, akik frusztrációjukat vagy köznyelvben ismertebb kifejezéssel élve, "baszatlanságukat" akár a sofőrön is levezethetik. Néha nüanszi apróságokon tudnak egymásnak esni utas és sofőr, mert a sofőr esetleg úgy véli, valahol szívességet tesz az utasnak, az utas meg esetleg úgy véli, a sofőr alárendeltje, pedig ez azért nem feltétlenül így működik.
De az másik történet.
Konklúzió, hogy ami olcsóbb, az jobban vonz bennünket.

c.)
Az átlagos magyar fogyasztó nem kedveli a taxisokat. Nem véletlen, hogy nem kedves jelzővel illetik őket a nép szájhagyomány által elterjedt szlengben sem: hiéna. Nem ám olyan kedves nevet adnak nekik, mint mondjuk hópihe, kacérosság vagy tündérpofik. Hiéna. Aki látott már mesefilmet, amelyben szerepelt hiéna vagy olvasott esetleg afrikai népmesét, pontosan tudja, hogy a megszólítás pejoratív értelem mellett is negatív jelző.
Mert, aki sokat utazott taxival, legalább egy kellemetlen esetet fel tudna hozni, amikor a taxis olyasmit tett, amit az Uber esetében lecsillagozással tudsz honorálni, míg egy sárga kocsiban ülve többnyire nyelsz egyet, tartva attól, hogy a 101 kiskutyában megismertetett éjjeli ugatás hatékonyságát lekicsinylően gyors cb-rádiós kapcsolatnak köszönhetően pillanatok alatt odagyűlik fél tucat vagy több sárga jármű és te erősen hatás alatt fogsz állni. Erőhatás alatt.
Volt szerencsém ilyesmit is látni. Haveromékra, egy udvariatlan gesztusnak köszönhetően tucatnyi taxis vonult fel és csak azért nem lett nagyobb hírig a szituból, mert a havernak és barátjának mind testfelépítése, mind kiállása visszafogta a támadólag fellépő taxisokat, akik sokan voltak ugyan, de inkább néztek ki egy Bud Spencer film kellékverekedőinek, mint komoly ellenfélnek. Ment vagy fél óráig a kölcsönös anyázás, majd mikor már a rendőrség is a helyszínre ért, szétoszlott a piranha hal-taxis tömeg. Aznap este azonban a Váci úti Hilton előtt jól nézett ki a négy sáv kettővé sűrítése.
Szóval, ha választania kell egy átlagos lakosnak, nem feltétlenül a taxis mellett fognak kiállni.

A három ok, zanzásítva:
- Leszarjuk a taxi kontra Uber harcot.
- Az Uber olcsóbb, így azt választjuk inkább.
- Utáljuk a taxisokat, mert általánosítva bűnözőknek tartjuk őket.

Szóval, ezért nem látunk az Andrássy úton és a Deák térnél több ezres tömeget, akik skandálják, hogy az Uber mondjon le.
És miért nem rontunk a taxisokra, hogy takarodjanak haza, ne akadályozzák a forgalmat, stb.?
Mert bűnözőknek tartjuk őket és kinek van kedve bűnözőkkel vitatkozni?
A magyar lakos kivárja, mit tesz a kormány és titokban annak drukkol, hogy a közösségi autózásnak ne csupán a taxisok tehessenek eleget, mert azért van a világ, hogy fejlődjünk és az Uber egy következő generációs üzleti vállalkozás.




És ha ez nem lenne elég: Frontember megmondja a tutit!

6 megjegyzés:

  1. Bocs de tudod miket írsz? "A magyarok mindig keresik a kiskapukat, svindlerkednek és arra mennek rá, ami az olcsóbb." Hát ez pont az überesekre igaz! Nem felelnek meg sem a kormányrendeletnek sem a fővárosi közgyűlési rendeletnek. Akkor most mi a fenéről beszélsz???

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akkor majdnem értetted, amit írtam. Az Ubert azért használjuk mert az is a kiskapu része és neki ágyazott meg az állam azzal, hogy a taxisokat rendszabályozta meg.
      Mi nem világos?

      Törlés
  2. Van egy kormányrendelet. A taxisok betartják az überesek nem. Akkor miért is? "Miért nem állunk ki a taxisok mellett?" Az überesekre is kötelező!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Három okot soroltam fel, amiért nem állunk ki a taxisok mellett. Erről szól az írás, nem többről. Hogy kire mi kötelező, az nem a cikk tárgya. Ezért az "Akkor miért is?" kérdésedre milyen választ is szeretnél olvasni? Nyilván olyat, ami nem tárgya a jelen cikknek.

      Törlés