2018. április 5., csütörtök

Blog: Az elhasznált kabát (2018)

Az elhasznált kabát az étterem sarkában lógott, egy fa akasztón, ami a falra volt fúrva. Már vége volt a svédasztalos ebédnek, sehol senki. A gazdája is elment, viszonylag régen. Magam is későn vettem észre a rongyos kabátot, sőt, inkább dzsekit. Már elrámoltam a délelőtti és ebédidős készségeket. Véletlenül vettem észre a rongyos, koszos holmit, amikor a saját felsőmet néztem meg. Mellette lógott.
Szemlátomást megviselt darab. Valamikor élénk színű lehetett, mostanra több helyen megkopott, elszakadt.
Nem nyúltam hozzá. Majd jönnek érte.

Elfelejtettem és vagy két hétig lógott, várva a gazdáját. Nem igazán volt útban és annyi munkás járt hozzánk ebédelni, hogy csak idő kérdése volt, mikor jönnek érte. A közeli szállóról és építkezésről rengeteg tanulatlan és elhasznált élet látogatott be hozzánk az olcsó ebédre. Úgy is visszajönnek a kabátért. Egy kabátért vissza szoktak.

Azután már arról beszéltünk, miközben takarítottunk az étteremben, hogy ideje kidobni. Kivittem a teraszra és felakasztottam a sarok egy apró beugrójában, ahol gyakorlatilag a megállító tábla kapott helyet és egy négy ágas fali fogas, a vendégek kabátjainak. Talán, aki itt hagyta, így könnyebben veszi észre és veszi magához. Vagy egy kevésbé korrekt melós gondol egyet és meglovasítja. Végül-is mindegy, csak ne maradjon bent az üzletben. Nem volt egy bizalomgerjesztő darab. Még vagy két hétig lógott a sarokban. Mikor felsöpörtem a teraszt, rá-ránéztem és megfogadtam, hogy kidobom. Majd holnap...

Azután  egy nap megtettem. Leakasztottam a viharvert holmit és kivittem az ház zárt udvarán keresztül a kukába, egy szemeteszsákkal egyetemben.
A zsákot tettem alulra, rá pedig a dzsekit. Elsüllyesztettem egy ruhát, ami mesélhetett volna, története volt.
Elkezdődött az ebéd, jöttek a vendégek, lassan elmúlt a roham. Kezdtünk a végére érni.
Bejött egy vidéki úr. Munkásnak tűnt, de szimpatikus fickónak.
- Elnézést, nem hagytam véletlenül önöknél a kabátomat? - fordult hozzám.
Azonnal sejtettem, hogy a kidobott holmi gazdája az. Az elmúlt hónapban nem hagytak hátra másik felsőruhát.
Az arcomon végigfutott egy hitetlenkedő grimasz.
- Tudja, vagy egy hónapja voltam itt, akkor felejtettem maguknál. Tulajdonképpen nem is hiszem, hogy megvan még, meg nem is olyan fontos. Megviselt dzseki volt. Abban mentem a disznók közé...
- Van egy rossz hírem, meg egy jó.
Kérdőn nézett rám.
- A rossz, hogy kidobtam.
- Jaj. -sóhajtott fel.
- A jó, hogy ma, és lehet, hogy... - elgondolkodtam, vajon volt e ma szemétszállítás, majd elindultam a házba. - Jöjjön velem.
Követett.
Közben mondtam neki, hogy egészen a mai napig vártuk a dzseki gazdáját, míg végül elszántuk magunkat rá, hogy megszabadulunk tőle. Ki gondolta volna, hogy még előkerül egy gazdi. Én biztosan nem.
A férfi pedig mesélt róla, milyen szerencse lenne, ha mégis meglenne. A fia Pesten jár egyetemre, őt látogatta meg egy hónapja, de ritkán tud feljönni vidékről, vagy háromszáz kilométerről.

A szeméttárolóban egyenesen a konténerhez vittem. Felemeltük a fedelet. Pont aznap nem égett a világítás a helyiségben. A telefonommal igyekeztem a kukába világítani. Nem pont az a látvány fogadott, mint amit otthagytam. Valaki már beledobott valamit. Nem csoda, eltelt pár óra, nagy a ház.
- Az lesz az, mutatott egy kilógó szövetdarabra az úr. Közelebb voltam, ezért én nyúltam a ruháért és kihúztam.
- Jaj, de jó, hogy még megvan! Köszönöm szépen! Nagyon szeretem ezt a dzsekit!
Végig hálálkodott, míg visszaértünk a bejárathoz. Nem győztem hárítani, hiszen a kincsét gyakorlatilag a szemétből emeltük ki.
- Mikor lesz benn? A fiammal küldök önnek egy üveg pezsgőt!
- A pénzt adja a fiának inkább, a dzsekire meg vigyázzon, mert ritka az ilyen szerencse.
- Köszönöm! Viszontlátásra!
Boldogan vitte magával a szakadt, kopott, elnyűtt holmit, akár egy kincset.
Egy kincset, ami egy hónapig várta a gazdáját és kitartott, egészen a végsőkig.

Vajon ha él az a dzseki, mire gondolt, amikor megmenekült a halál torkából és kiemeltük a kukából?
Vajon, ha él, sírva zokog vagy csak hálásan csaholja körbe a gazdit, akár egy kölyökkutya régen látott tulajdonosát?
Vajon korholná e az urat, amiért ilyen hosszú időre magára hagyta?
Vajon ha lenne lelke, most hálás lenne?
Egy öreg, szakadt, tépett, elhordott, elhasznált kabát.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése