2019. március 13., szerda

Blog: Andy Vajna mellőzése

kép: ujkor.hu


Ha nem számolom a főbb díjakat az Oscar gálán, akkor az, ami miatt várom az egész francot, kövezzetek meg, de a szomorú kisfilm, amelyben melankolikus zenére átfutják az elmúlt év filmes hírességeit, akik ezután az égi filmpalotában szórakoztatják a nagyérdeműt. Egyfajta morbid kíváncsiság lehet ez tőlem, vagy csak egy pár perces megemlékezés azokról, akiket kedveltem, hisz a film világának fontos tagjai voltak és sokat bizony ismertem is és egyet-egyet megkönnyeztem.
2019 februárjában pedig tudtam, hogy minket, magyarokat érintő híresség is érintett lett, hiszen a filmművészet egyik fontos pápája és papája hagyott itt minket, a megosztó személyű Andy Vajna.

És én tudtam, hogy egy magyar embert fogok látni a kisfilmben. Olyan valakit, aki életében munkásságával nem egy remek pillanatot okozott nekem és több millió filmkedvelőnek. Összeszámolni sem tudnám, hogy a kezei között átfolyt filmes munkák megtekintésére mennyit órát áldoztam fel életemben, de ha csak néhány cím ugrik be hirtelen - Rambo sorozat, Vörös zsaru, Emlékmás, 13. harcos - már akkor is hetekről beszélhetek, nem csupán néhány napról. Csak a 13. harcost láttam vagy 25-30 alkalommal...

Felvételről néztem meg először a kisfilmet, egy youtube videón, ami gyakorlatilag ki lett emelve a gálából és nem hittem a szememnek. Rögtön utána letöltöttem a rendezvényről készült felvételt és megkerestem az aktuális rést, hogy újra nézzem. Nem hittem el!
Andrew G. Vajna egyszerűen ki lett hagyva/felejtve a kisfilmből!

Tudom, én vagyok a hülye, de személyes sértésnek vettem, még úgy is, hogy a politikai nézetemet nem keverem bele. Mellesleg nem vagyok olyan piti, hogy pont azt belekeverve érezzek kielégülést, mint oly sokan, hogy a "magyar mikulás" becenévvel is illetett filmes kimaradt egy filmes körökben igenis fontos pillanatból, legyen az poszthumusz akár. Igen, nem vagyok olyan piti, mint azok az emberek, akik pl. nem szavaztak meg díszpolgárságot egy Bálint gazdának, mondván, nem párt-közeli.
Mint filmbarát és filmkedvelő, vagyok egyben olyan nacionalista is, hogy úgy érezzem, ha valakinek helye lett volna a filmeseinket képviselni abban a rövid búcsúztatóban, az igenis Andy Vajna.
Gondolhatod, hogy egy majom vagyok, de állítólag olyan nevek is felszólaltak nemtetszésüknek ezzel kapcsolatban hangot adva, mint Schwarzenegger, szóval, ha szerinted csak kaffogok ez ügyben, akkor ugyanezt gondolod magáról a Terminátorról is, márpedig, legyél bárki is, hozzá képest egy kis senki vagy, ezt tudjad! :)
Ha itt megkérdeznéd, hogy ki az a Schwarzenegger, akkor ki is állítottad a saját szegénységi bizonyítványodat... Akkor is ha Vajnáról kérdezed ugyanezt. Mondjuk, akkor nem is értem, miért olvasod ezt a blogot...?

Szóval, lement a pár perc, Vajna kimaradt és igen sok filmes értetlenül állt az eset előtt, sokan hangot is adva nemtetszésüknek. Az Oscar gálát lebonyolító szervezet igyekezett mosakodni, ám úgy érzem, ezt a csorbát nem lehet kiköszörülni azzal a közleménnyel, hogy valójában nincs ám elfelejtve a magyar emigráns filmes, hiszen megtalálható mindjárt harmadikként a fotó-összeállításban, melyben a legfontosabb elhunytakat sorakoztatták fel, a filmes eseménnyel kapcsolatos adatlapon.

Most nem akarok persze arra utalni, hogy a montázsba kerültek olyan nevek is, akik közel sem tettek annyit a filmművészetért, mint Vajna, mert pofátlanság lenne, mások kárára becsúsztatni az urat, azonban úgy vélem, ki kellett írnom magamból csalódottságomat.

Nem akarok tippelni, hogy valaki figyelmetlen volt a videó összekészítése közben, vagy tudatos döntés áll a háttérben, ha tudjuk, hogy Andy Vajnának komoly köze volt ahhoz, hogy a sztárrendszert kiterjessze Hollywood a színészeken túl másokra is az iparban, hiszen pont Vajna cége volt az, ami néha horror összegeket fizetett ki akár forgatókönyvíróknak is, lásd. Joe Eszterhas, bár, fontos hozzátenni, hogy a Carolco cégből még a kilencvenes évek előtt kivált, hogy saját filmkészítő céget alapítson és a cége - Cinergi Pictures - készített olyan mozit is, amelynek stáblistáján nem jelent meg a neve, azért elég szövevényes kinyomozni, miben is volt benne a keze és miben nem.

Részemről ezúton is köszönöm neki azt a rengeteg kellemes percet, amelyet filmjeinek megtekintésével töltöttem. Sajnálom, hogy már nem lesz több filmje!
Isten vele!

Oscar gála, te pedig ne csodálkozz, ha ezek után a magyar nézők még kevésbé lesznek rád kíváncsiak. Én egészen biztos nem várok meg veled több hajnalt.

life.hu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése